Pagini

Faceți căutări pe acest blog

30 martie 2012

Hai-hui prin magazine de parfumuri


Fiecare in viata aduna cate ceva. Unii averi uriase, altii case, altii masini. Eu sunt mai modesta, adun doar parfumuri. E drept ca ele ar face cat vreo trei masini onorabile, dar daca-mi luam 3 masini ma bucuram doar de 3 ori, asa m-am bucurat de sute de ori ,caci nu exista regal mai mare pentru mine decat sa bantui prin magazine de parfumuri. Cumpar, desigur, cu nesabuinta, mi-e greu sa-mi refuz ceva. Tot spun ca ma astampar, dar sunt cuminte o saptamana, dupa care iar cad in pacat.  Stiu ca nu le voi folosi nici in 3 vieti, dar nu pot sa ma opresc. Singura stavila pe care am reusit sa mi-o pun, si asta doar in ultimul timp, a fost limita mililitrilor. Cumpar parfumul in varianta cea mai mica. Imi aduc aminte de anii dinainte de 1990. Cred ca de atunci mi se trage. Aveam doar cateva parfumuri pe care le foloseam cu parcimonie si priveam reclamele de parfumuri din revistele occidentale ca pe sfintele moaste. A fost o perioada, prin 1977-1980, cand, nu stiu prin ce minune, au patruns in Romania cateva parfumuri frantuzesti. Prin provincie s-au gasit si in 1981-1982. Am avut supriza sa mai gasesc cateva in micul oras Medgidia, unde mi-am facut stagiatura. Mare mi-a fost mirarea. Desigur ca le-am cumparat pe toate. Apoi, pana in 1990, am intrat in abstinenta totala, am trait din acumulari. Imediat dupa revolutie (ii zic revolutie ca nu stiu cum sa-i zic altfel, dar n-am certitudinea ca ar fi fost), am reusit sa ajung la Paris. Fascinant oras. Cand l-am vazut pentru prima oara, am avut impresia ca il cunosc de foarta multa vreme. De fapt cunosteam fiecare cladire in parte, nu cunosteam amplasarea monumentelor in spatiu si relatia dintre ele. Si nu cunosteam aerul si farmecul parizian. Era greu sa ma debarasez de sot. Ma lasam tarata in toate magazinele cu calculoataore, arme si aparate de fotografiat, in speranta ca voi fi si eu rasplatita cu o parfumerie. Speranta desarta. O singura data am reusit sa scap de sub supraveghere si mi-am petrecut vreo 4 ore intr-o mare parfumerie, cu acces liber la parfumuri. De cumparat , mi-am cumparat doar un parfum, dar am primit o punga de esantioane de proba care mi-au fost desfatare o buna bucata de vreme. Ulterior, am mai avut ocazia in cateva randuri sa-mi fac targuieli la Paris. Cativa ani mai tarziu, am stat vreo 6 luni la Berlin . Nu aveam foarte multi bani, traiam dintr-o bursa modesta, dar aveam in drumul dintre casa si institutul unde mergeam zilnic, mai putin duminica, trei mari magazine de parfumuri. Nu a existat zi in care sa nu le vizitez pe toate trei, la intoarcerea spre casa. Am testat tot ce se putea testa, foarte metodic. Aveam zilnic teme de cercetare. In final mi-am cumparat vreo 3-4 parfumuri, atat mi-a permis punga, dar au fost 6 luni de rasfat. Intre timp, au aparut si magazinele Sephora si Ina Center in Romania, apoi Douglas si Kendra. In fine,  cireasa de pe tort : magazinele Maison Elysee, Madison, Beautik. Dezmat total ! Bani sa ai ! 

Maison Elysee, Piata Lahovari

La magazinele din Romania voiam sa ajung. Desigur, e bine ca ele exista, dar , din pacate sunt departe de marile magazine similare din Occident. Daca privesti oferta de parfumuri a magazinelor Sephora din Romania si o compari cu cea a magazinelor surori de la Paris, constati ca la noi ajung foarte putine parfumuri. Ca mergi la Sephora, Marionnaud, Douglas sau Kendra e cam acelasi lucru, aceleasi branduri, aceleasi parfumuri.  Deosebirile sunt foarte mici. Un brand in plus sau in minus.  Peste tot o armata de fete, de obicei tinere, care, chipurile vor sa te ajute. Uneori insista sa te ajute desi accesul e liber la raft si le multumesti frumos, le spui ca nu este deocamdata cazul. Primul lucru care iti sare in ochi cand vezi fetele astea este aspectul lor exterior. Eu nu stiu cum le selecteaza la Paris, dar acolo toate sunt frumoase, perfect fardate. La  Sephora romaneasca nu-s chiar atat de frumoase, dar , totusi, sunt aranjate. Asta vorbind la modul general, desigur ca sunt si exceptii. Nu pot uita ca, la un moment dat, am intalnit intr-un magazin Sephora, nu spui care, o biata batrana, cam sleoampata de felul ei, care era dispusa sa ma ajute, dar nu a reusit sa pronunte corect nici macar numele brandurilor, nu mai vorbim de numele parfumurilor. De-a dreptul dezagreabil.  Imi era mie jena, nu stiu daca ea constientiza ca nu e locul ei acolo. Ulterior, dupa o luna, a disparut. La Marionnaud cred ca selectia personalului nu se face pe criterii de aspect fizic. Fetele nu ca sunt nearanjate, sunt  chiar neglijente. Parca ar vinde legume, nu produse de infrumusetare.  Prezinta avantajul, insa, ca nu sar pe tine. Nu au vreme caci, fiind cam cate 2-3 in magazin, au teme importante de dezbatut. Daca le ceri ajutorul sau le intrebi ceva, iti raspund, dar nu mi se pare ca o fac cu mare tragere de inima. La Douglas si Kendra cred ca fetele sunt supravegheate tot timpul, asa ca se fac ca muncesc tot timpul.  Te intrebi, insa, cum ar putea ele sa te ajute. Desi fiecare fata are in grija un raft de brand si nu e mare filosofie sa citesti ceva despre istoria brandului cu pricina si sa te informezi despre produsele lui (macar atat !!!!!), doamne fereste sa le pui intrebari incuietoare. De obicei ajutorul consta in a-ti da un fas pe un cartonas de hartie, de parca tu ai fi handicapat si n-ai putea sa o faci si singur si in prezentarea ultimului parfum al casei. Prezentarea parfumului este un fel de poezie invatata pe de rost pe care trebuie sa o suporti cap-coada si daca vrei si daca nu vrei. Toceala ca la scoala. Cand iti zic buna ziua iti zambesc frumos, dar cand spun poezia sunt sub stare de stress maxim si uita sa zambeasca. Daca le spui ca ai vrea un parfum de nu stiu care fel, romantic, senzual, fresh sau mai stiu eu ce, deja au o mare problema caci ele cunosc doar raftul lor si le intereseaza sa-si promoveze brandul. De obicei sunt platite de brand-ul respectiv si leafa e in functie de vanzari. Sincer, eu nu m-as lasa la mana lor niciodata. Sunt foarte putine vanzatoarele care acopera o gama mai mare de brand-uri, eu cunosc doar una sigura intr-un magazin Sephora. Nu mai vorbesc ca vanzatoarele nu au acel simt de a deosebi clientul fraier care cumpara un parfum de cadou ca are si el o obligatie de reprezentare  si clientul care stie mult mai multe despre parfumuri decat vor invata ele vreodata. Este atat de penibil sa-ti explice o vanzatoare ca parfumul are note de varf, de mijloc si de final. Te simti de-a dreptul ca um imbecil intrat prima data intr-o parfumerie.Trecand peste relatia client-vanzator la care mai este foarte mult de lucrat in Romania, ajungem la relatia magazin- client. Singura retea de magazine care are un program ferm si coerent de fidelizare a clientului este reteaua Sephora. Cardul de fidelitate functioneaza perfect, la fiecare 650 de puncte primesti o reducere de 10% care, din pacate, are o perioada limita de aplicare. Ai depasit-o, pierzi bonusul. Marionnaud are card de fidelitate. Teoretic fiecare cumparatura iti aduce puncte, dar nu stiu ce se intampla, dar nu functioneaza. Punctele nu pot fi monitorizate de casieria magazinului, nu ai niciun control asupra lor. Iar acasa, poti sa astepti mult si bine formularul cu bonusul, ca nu-ti vine. Cumpar parfumuri de la ei aproape in fiecare saptamana si n-am primit niciodata prin posta mult asteptatul bonus. Ceva nu functioneaza corect. Douglas si Kendra nu au programe de fidelizare a clientilor. Douglas are doar pe perioade scurte. Au avut unul, spre exemplu, in luna martie , cu ocazia martisorului si a zilei de 8 martie, dar a fost atat de prost conceput incat era aproape imposibil sa acumulezi buline ca sa te alegi cu un bonus. Trebuia sa cumperi de vreo 10 milioane in 2 saptamani ca sa te poti alege cu o reducere derizorie. Un magazin mic din centrul istoric al orasului, Farduri.ro parca se numeste (vinde si online),  iti da un card  de fidelitate care nu este prea avantajos caci, dupa ce faci cumparaturi de o anumita suma, nu mai retin la cat se ridica, te alegi cu un cadou. Din pacate, e un parfum de cea mai proasta calitate, greu vandabil. Mai nou au introdus si un card mult mai avantajos, care iti acorda un discount de 10-15 %. Esantioanele promotionale sunt cea mai mare problema in magazinele romanesti. Este inadmisibil sa cumperi in repetate randuri de la Marionnaud sau Douglas si sa nu ti se ofere nici macar un amarat de esantion. Pai cum iti promovezi produsele ? De la Sephora nu am plecat niciodata fara 4-5 esantioane  la o cumparatura. E modul in care iti informezi clientul despre noile tale produse. E una sa probezi un parfum intr-un magazin si alta sa il probezi acasa si sa-i urmaresti evolutia cap-coada. Poti sa stai intr-un magazin 4 ore ca sa astepti notele de final ?  Desigur ca nu. La Sephora, daca te intereseaza un parfum si nu exista esantioane pentru parfumul respectiv, fetele au bunavointa de a-ti face un decant intr-o mica fiola. Chiar nu am fost niciodata refuzata si apreciez mult chestia asta. E un semn ca iti respecti clientul si ca vrei sa-l pastrezi. La Kendra nu stiu sa existe programe de fidelizare, dar macar mai au esantioane din cand in cand.  E o bucurie ca au aparut magazinele cu parfumuri de nisa, magazine foarte speciale nu numai prin oferta de parfumuri rare, ci si prin modul in care isi expun produsele, prin ambianta creata in magazin, prin relatia vanzator-client. Eu merg mai des la Maison Elysee si imi place cel mai mult magazinul din Piata Lahovari, de altfel e si cel mai bine plasat, in drumurile mele de fiecare zi. E o ambianta foarte placuta, de casa boiereasca,  chiar esti tratat frumos, esti ajutat si sfatuit, e aproape imposibil sa nu cumperi ceva. Sigur nu e totul perfect nici acolo, am gasit si acolo fete cu lectia invatata pe de rost, dar acum au disparut si, in ultimele randuri, chiar am avut conversatii placute, de un firesc desavarsit, pe tema parfumurilor, care mi-au demonstrat ca sunt si oameni care-si fac meseria cu pasiune si au chemare pentru ea caci e clar ca nu poti sa vinzi parfumuri fara sa le iubesti si sa le cunosti.  

Maison Elysee, Piata Lahovari
Fotografiile sunt luate de pe site-ul oficial al casei Elysee:
http://www.elyseeconcept.ro/http://www.elyseeconcept.ro/

25. aprilie. Revin cu o precizare. Spre uimirea mea mi-au venit deodata 3 bonuri de reducere la Marionnaud. Deci cardul de fidelitate functioneaza, dar efectele apar cu intarziere. Cica datele se proceseaza in Franta si asa s-ar explica lucrurile. Acu- ce sa zic?- e bine si asa, mi-am mai luat un parfum si am profitat de toate 3 deodata.

7. decembrie. Magazinele cu parfumuri de nisa sunt o oaza de placere: oferte tentante, spatii cu gust amenajate. Din pacate, mai au mult de lucrat atunci cand este vorba de asistentii de vanzare, de relatia vanzator-cumparator, de publicitate pe internet. Magazinul Hipnose este cel mai nou, are si un site pe internet. Este singurul in care nu am intrat inca si cred ca nici nu voi intra in curand desi ma intereseaza in chip special cateva branduri pe care le gasesc numai acolo, Ormonde Jayne in special. Site-ul magazinului este o incropeala lipsita de utilitate, practic nu-ti aduce nici cea mai mica informatie despre magazin si despre parfumurile lui. Sunt precizate doar brandurile din magazin, dintre care multe se regasesc si la Maison Elysee. Ce parfumuri vand ?, la ce preturi ?, se poate comanda online? raman niste intrebari la care nu gasim nicaieri raspuns. Astept cu interes un site cu adevarat util.
Magazinul in care ma simt cel mai bine nu este unul dintre cele mai fatoase. Mi-ar placea sa-i dispara florile artificiale din hartie din peisajul interior, care imi aduc aminte de jerbele mortuare, chestie care nu-i vesela deloc. Este micul magazin Beautik de langa Piata Dorobanti. Ma simt bine acolo pentru ca pot proba in liniste tot ce vreau, iar asistentul de vanzari (e vorba de un barbat tanar, nu-i stiu numele) isi cunoaste foarte bine parfumurile si este chiar pasionat de ele, motiv pentru care culege informatii suplimentare de pe net, citeste recenzii de parfumuri, urmareste forumurile impatimitilor de parfumuri. Este si asistentul de vanzari cel mai atent cu cumparatorul, nimeni nu iese din magazin fara cateva esantioane. Ma simt bine si la Maison Elysee din Piata Lahovary, am o relatie buna cu asistenta de vanzari care este amabila, politicoasa, o gazda primitoare care te invita la o cescuta de ceai in pauza pe care musai trebuie sa faci ca sa vezi cum evolueaza un parfum. Inainte era o fatuca care nu-si dadea seama cat este de ridicola, mi se facea rau cand imi punea banda cu poezia fiecarui parfum, invatata, desigur, pe de rost. Maison Elisee are si o locatie superba, un spatiu mobilat cu bun gust. Ar mai avea de facut unele reactualizari la site si ar trebui sa fie mai darnici cu esantioanele. De multe ori am cumparat de la ei, dar in cateva randuri nu am primit nici macar un esantion. E drept, insa, ca, in vreo doua randuri, mi-au trimis esantioane Amouage acasa, prin curier. Sunt amabili, te invita intotdeauna cand au evenimente speciale, iti trimit emailuri cu noutatile magazinului.
Magazinul Madison la care merg in ultimul timp este cel de pe Dorobanti, foarte modern, curat ca o farmacie. Daca ai sansa sa nimeresti in tura baietilor (Alexandru si inca unul al carui nume nu-l cunosc) este un regal, dar, doamne fereste, sa dai peste fete. Am nimerit o data o fata tanara, frumoasa, aranjata, smacuita, dar care era 0 barat in materie de parfumuri si a facut o groaza de gafe. Nici macar nu stia care sunt parfumurile masculine si feminine, nu mai discutam de note, nu era in stare sa depisteze nici macar trandafirul intr-un parfum. Pur si simplu nu am putut proba nimic. Eu eram interesata de parfumurile Frederic Malle, iar ea imi vantura pe blottere ultimele noutati de la alte case de parfumuri. Dorind sa scap cat mai repede de ea, am cumparat ce voiam sa cumpar, iar la final a facut gafa care i-a incununat prestatia. A hotarat ea ca sticluta mea de parfum e cam mica, ca atare nu avea rost sa-mi mai dea o punga de carton de la Madison, mi-a pus-o in punga cu cumparaturi de la Beautik. E inutil sa mai spun ca nu am primit niciun esantion. Baietii sunt mult mai amabili, mai cititi, nu vorbesc ca in carti, sunt firesti, spirituali, au simtul umorului si nu pleci de la ei fara cateva esantioane. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.

Nu aruncati sticlele de parfum golite! In 20 de ani ele vor deveni istorie. In jurul vostru sunt multi colectionari. Pastrati-le, daruiti-le, vindeti-le.